zondag 11 maart 2012

Kan Lesley-Ann Poppe met foto shoot blootblad redden?


Kan Lesley-Ann Poppe met foto shoot blootblad redden?

Lesley-Ann Poppe fleurt het nieuwe nummer van Playboy op, wat ongetwijfeld tot een substantiële meerverkoop in Vlaanderen zal leiden. Desondanks kalven de oplagecijfers van het blootblad zienderogen af. Is Pl@yboy ten dode opgeschreven, of valt het tij nog te keren?

Playboy: het concept is volgens sommige mensen volledig achterhaald. Door het internet, om te beginnen: wie bloot wil zien, hoeft al lang niet meer met rode oortjes naar de dagbladhandelaar.

Maar het blootblad heeft ook de tijdgeest tegen: Pl@yboy was ooit controversieel, spraakmakend en zelfs moedig, maar daar blijft nog maar weinig van over. Pl@yboy is overbodig geworden, en dat laat zich zien in de cijfers.

Het Amerikaanse moederblad verkocht in zijn hoogdagen zeven miljoen exemplaren, nu nog anderhalf miljoen. In de 24 landen waar in licentie een Playboy wordt uitgegeven, dalen de cijfers even dramatisch. De Nederlandse versie verkocht er ooit 150.000, twee jaar geleden nog 50.000, vorig jaar nauwelijks 40.000.

Bekende Vlaamse vrouwen bloot

Af en toe scoort het mannen magazine nog, onder meer als een celebrity zich laat overtuigen om voor de camera uit de kleren te gaan. Vorig jaar was dat nog het geval met actrice en enfant terrible Lindsey Lohan, die de verkoop bijna deed verdubbelen. Of zou het toen gelegen hebben aan het uitstekende interview in dat nummer met Paul Krugman, winnaar van de Nobelprijs voor economie en gevierd columnist van The New York Times?

De truc met de celebrity werkt ook voor de Nederlandse Playboy, in licentie uitgegeven door Sanoma Media. Vorig jaar boomde de verkoop toen de welhaast bejaarde Patricia Paay nog eens naakt poseerde, en ook Belgische bv’s leggen het blad geen windeieren. Bekende Vlaamse vrouwen als Phaedra Hoste, Katia Alens, Tanja Dexters, Ann Van Elsen, Betty Owczarek, Brigitta Callens, Eva Pauwels, Irena Milano, Joyce De Troch, Joyce Van Nimmen, Jess Donckers, Hilde van Mieghem(moeder actrice Marie Vinck) en vorig jaar nog Gaelle Garcia Diaz passeerden al naakt de revue.

Hoeveel de bekende Vlaamse vrouwen daarvoor betaald krijgen, is een goed bewaard geheim, maar het gaat in ieder geval om ettelijke tienduizenden euro’s. Dat weten we sinds Ann Van Elsen 32.000 euro, ‘een deel van haar gage’, afstond aan Music For Life.

 Ann Van Elsen was trouwens een voltreffer voor Pl@yboy: in januari 2008 deed ze de verkoop tot 85.000 exemplaren pieken. Bij die gelegenheid ging het blootblad in Vlaanderen even vaak over de toonbank als in Nederland.

 Wat Lesley-Ann Poppe naakt op de cover foto deze maand voor de oplage zal doen, valt nog af te wachten, maar hoofdredacteur Jan Heemskerk is er gerust op. ‘De eerste tekenen zijn erg positief: we hebben veel meer exemplaren uitgezet dan gewoonlijk, en toch was het nieuwe nummer in veel Vlaamse krantenwinkels al na één dag uitverkocht.’

Dat is een opsteker, maar of Heemskerk met dit soort stunts met BV's op de langere termijn de neerwaartse trend kan ombuigen, is een andere kwestie. ‘We moeten daar niet flauw over doen’, zegt hij. ‘We beleven, laten we zeggen, interessante tijden.

Nochtans loopt er genoeg vrouwelijk schoon rond in het Vlaamse media landschap, dat potentieel in aanmerking zou komen voor een foto op de cover van het blootblad.

Te denken valt aan de BV's Veronique Leysen, Jill Peeters, Vanya Wellens, Tess Goossens, Natalia Druyts, Sabine Hagedoren, Goedele Wachters, Nathalie Meskens, Annelies Van Herck, Eline De Munck, Geena Lisa, Saartje Vandendriessche, Katja Retsin, Veronique De Kock, Selah Sue, Birgit Van Mol, Eva Daeleman, Dina Tersago, Kathy Pauwels, Indra Dewitte, Catherine Van Eylen, Kader Gurbuz, Ellen Petri, Astrid Bryan, Free Souffriau, Andrea Croonenberghs, Anke Buckinckx, Wendy Van Wanten, Lotte Pinoy, Sophie Dewaele, Els Tibau, Catherine Moerkerke, An Lemmens, Tine Embrechts, Kim Clijsters, Lien Van de Kelder, Goedele Liekens, Evi Hanssen, Joke Devynck, Cath Luyten, Francesca Vanthielen, Roos Van Acker, Hanne Troonbeeckx, Hilde De Baerdemaeker, Ann Van Den Broeck, Clara Cleymans, Rani De Coninck, Sabine Appelmans, Maaike Neuville, Anne De Baetzelier, Charlotte Leysen, Veerle Baetens, Maaike Cafmeyer, Freya Van den Bossche, Sofie Van Moll, Isabelle Adam, Ann Ceurvels, Marie Vinck, Sabine De Vos, Kim Engelbosch, Veerle Dobbelaere, Justine De Jonckheere, Erika Van Tielen, Joke Van De Velde, Christel Domen, Anneleen Liegeois, Eva De Roovere, Lisbeth Imbo, Karen Damen K3, Kristel Verbeke K3, Roxane Kalishoek, Kim Hertogs, Linda Mertens, Stefanie Clerckx, Zoe Van Gastel, Anouk Matton, Tatyana Beloy, Annelien Coorevits, Yanina Wickmayer, Anne-Marie Ilie, Elodie Quedraogo, Catherine Moerkerke, Katerine Avgoustakis, Els Tibau, Kim Gevaert, Ann Ceurvels, Kathleen Aerts, Valerie de Booser, Evy Gruyaert, Martine Prenen, Tine Van den Brande, Kelly Pfaff, Belle Perez, Ann Reymen, Ilse Demeulemeester, en dan vergeten we vast nog heel andere mooie bekende Vlaamse vrouwen.
 
Sommige BV's zoals Wendy Van Wanten hebben zich zelf al spontaan aangeboden voor een naaktreportage. Een aantrekkelijke financiële vergoeding kan nog meer bekende Vlaamse vrouwen over de streep trekken.

Desondanks ziet Jan Heemskerk het somber in: ‘Je kunt met een BV of BN'er wel de verkoop opkrikken, maar we beschikken niet over de middelen om dat elke maand te doen.'

'Dat is ook niet haalbaar om praktische redenen: er zijn gewoon te weinig bekende Vlaamse en Nederlandse vrouwen bereid uit de kleren te gaan voor ons blad. Bovendien slijt het verrassingseffect dan erg snel. We moeten andere wegen zoeken.’

Daar is enige haast mee gemoeid. Vorig jaar stak al het gerucht op dat Sanoma media Playboy zou stopzetten wegens hopeloos. Die geruchten werden meteen ontkend, maar deze week kondigde Sanoma aan dat het de komende anderhalf jaar tientallen banen schrapt. Voorlopig niet op de redacties, maar de toon is alvast gezet. Vooral omdat de Playboy-licentie over anderhalf jaar opnieuw wordt bekeken.

‘Wij gaan er nog altijd van uit dat de samenwerking gewoon voort loopt’, zegt Heemskerk. ‘Pl@yboy is in se nog altijd winstgevend.’

Winstgevend? De Lesley-Ann Poppe editie telt 110 pagina’s, waarvan er welgeteld drie met advertenties zijn gevuld. ‘Je moet het totale plaatje zien’, zegt Jan Heemskerk. ‘Onze website rendeert, en binnen Sanoma hebben we het voordeel van titeloverschrijdende advertentiedeals. Bovendien maken we het blad met een team van vijf mensen, veel overheadkosten zijn er dus niet.'

'Maar het klopt dat het huidige concept niet veel langer houdbaar is. Wat we zeker niet gaan doen, is nog meer en explicieter bloot in Playboy zetten. Dat druist in tegen het DNA van het blad, en bovendien kun je het op dat vlak toch nooit halen van het internet.’

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen